Tempohari waktu pulang ke kampung sempat berbual dengan beberapa warga emas. Antara Busu Ambun di kedai Pak Long Sahal. Tercetus cerita tentang BURUH PAKSA yang digunakan untuk membina LANDASAN KERETAPI MAUT di Thailand-Burma.
Rupanya beberapa orang warga kampung kita juga terlibat menjadi buruh paksa. Dipujuk oleh orang-orang Jepun . Dijanjikan dengan janji yang muluk-muluk akhirnya hilang tanpa berita. Biarpun ada warga yang balik namun jumlahnya tidak ramai. Di sini saya perturunkan sedikit kisah buruh paksa landasan keretapi maut....
"Anda
masih ingat dengan sejarah landasan keretapi berdarah? Ya..sejarah dan
kisah tragis ini berlaku sekitar tahun 1880-an dahulu iaitu kira-kira 130 tahun
yang lalu. Sepertimana yang diketahui, sepanjang tempoh pembinaan
landasan ini, tiada yang lebih sukar melainkan kesengsaraan, keperitan dan
penderitaan yang tiada penghujungnya. Tiada yang lebih berharga daripada nyawa
melainkan membilang hari menanti ajal. Itulah yang boleh diibaratkan
kepada buruh-buruh paksa tersebut.
Mengikut
catatan sejarah, selepas selesai penaklukan Jepun di Tanah Melayu dan Singapura
pada Februari 1942, negara matahari terbit itu mula merencanakan pembinaan
landasan keretapi sejauh 415 kilometer yang merangkumi 60 stesen dari Thailand
ke Burma bagi meluaskan penaklukan rantau itu sehingga ke India.
Seramai
68,000 tahanan perang British, Australia, Amerika, New Zealand dan Belanda
manakala 200,000 lagi buruh paksa India, China dan Melayu terlibat dalam
pembinaan landasan maut itu. Sepanjang tempoh tiga tahun pembinaannya, seramai
16,000 tawanan perang maut dan lebih 100,000 buruh dari Asia itu dilaporkan
meninggal dunia atau hilang. Sepanjang tempoh 1942 hingga 1946, sebanyak 72,000
rakyat negara ini menjadi buruh paksa, namun hanya kira-kira 30,000 orang
sahaja selamat pulang.
Seterusnya, antara negara-negara
Asia yang terlibat adalah datang dari Burma, Jawa, dan Tanah Melayu.
Kemudian, pada tahun 1942, Perang Dunia II telah berlaku dan kejatuhan Tanah
Melayu, Singapura dan Indonesia. Kemudian pada tahun 1942, Perang Dunia
II telah berlaku dan kejatuhan Tanah Melayu, Singapura dan Indonesia.
Oleh yang demikian, tahanan perang
digunakan oleh pihak Jepun bagi merealisasikan impian mereka dalam mencapai
kejayaan semasa zaman peperangan tersebut. Tenaga dan kudrat telah
dikerah sepenuhnya siang dan malam.
Fakta :
Bilangan pekerja landasan keretapi maut dari Asia : 72,000
Selamat pulang : 30,000
Selebihnya : Ditimpa penyakit, kebuluran atau dihukum
hingga mati."
|
Buruh paksa bekerja di landasan maut dengan penyeliaan tentera jepun |
|
Tanah Perkuburan yang barangkali menempatkan salah seorang warga Air Molek |
|
Alat yang digunakan untuk memecah batu dan sebagainya |
|
Salah satu dari puluhanjambatan yang dibina dengan menggunakan kudrat manusia |
|
Landasan maut sekarang |
|
Laluan yang dibina kini menjadi tumpuan waris dari pelbagai negara |
|
Sekadar kenangan
|
Antara nama yang disebut tidak kembali termasuklah Ghani Mat Tera, adik kepada arwah Pak Long Saad (bapa saudara Hashim (norli) Saad) dan beberapa nama yang telah saya lupa). Mari kita hadiahkan Al-Fatihah kepada mereka yang telah kembali sewaktu membina landasan keretapi maut.
Al fatihah kpd yg terkorban. ..bapaku adalah antara 30000 individu yg Selamat pulang..
ReplyDeleteSebelum meninggal dunia beliau sempat bercerita kisah beliau disana...
Bapa saudaraku juga tidak kembali ke tanahair.. Alfatihah
ReplyDeleteSaya masih lagi menyimpan sijil ahli buruh paksa jepun kepunyaan ayah..
ReplyDelete