Saturday 19 April 2014

Buruh Paksa Landasan Keretapi Maut Thailand-Burma

Tempohari waktu pulang ke kampung sempat berbual dengan beberapa warga emas. Antara Busu Ambun di kedai Pak Long Sahal. Tercetus cerita tentang BURUH PAKSA yang digunakan untuk membina LANDASAN KERETAPI MAUT di Thailand-Burma.

Rupanya beberapa orang warga kampung kita juga terlibat menjadi buruh paksa. Dipujuk oleh orang-orang Jepun . Dijanjikan dengan janji yang muluk-muluk akhirnya hilang tanpa berita. Biarpun ada warga yang balik namun jumlahnya tidak ramai. Di sini saya perturunkan sedikit kisah buruh paksa landasan keretapi maut....

"Anda masih ingat dengan sejarah landasan keretapi berdarah?  Ya..sejarah dan kisah tragis ini berlaku sekitar tahun 1880-an dahulu iaitu kira-kira 130 tahun yang lalu.   Sepertimana yang diketahui, sepanjang tempoh pembinaan landasan ini, tiada yang lebih sukar melainkan kesengsaraan, keperitan dan penderitaan yang tiada penghujungnya. Tiada yang lebih berharga daripada nyawa melainkan membilang hari menanti ajal.  Itulah yang boleh diibaratkan kepada buruh-buruh paksa tersebut.


Mengikut catatan sejarah, selepas selesai penaklukan Jepun di Tanah Melayu dan Singapura pada Februari 1942, negara matahari terbit itu mula merencanakan pembinaan landasan keretapi sejauh 415 kilometer yang merangkumi 60 stesen dari Thailand ke Burma bagi meluaskan penaklukan rantau itu sehingga ke India.

Seramai 68,000 tahanan perang British, Australia, Amerika, New Zealand dan Belanda manakala 200,000 lagi buruh paksa India, China dan Melayu terlibat dalam pembinaan landasan maut itu. Sepanjang tempoh tiga tahun pembinaannya, seramai 16,000 tawanan perang maut dan lebih 100,000 buruh dari Asia itu dilaporkan meninggal dunia atau hilang. Sepanjang tempoh 1942 hingga 1946, sebanyak 72,000 rakyat negara ini menjadi buruh paksa, namun hanya kira-kira 30,000 orang sahaja selamat pulang.

Seterusnya, antara negara-negara Asia yang terlibat adalah datang dari Burma, Jawa, dan Tanah Melayu.  Kemudian, pada tahun 1942, Perang Dunia II telah berlaku dan kejatuhan Tanah Melayu, Singapura dan Indonesia.  Kemudian pada tahun 1942, Perang Dunia II telah berlaku dan kejatuhan Tanah Melayu, Singapura dan Indonesia.

Oleh yang demikian, tahanan perang digunakan oleh pihak Jepun bagi merealisasikan impian mereka dalam mencapai kejayaan semasa zaman peperangan tersebut.  Tenaga dan kudrat telah dikerah sepenuhnya siang dan malam.

Fakta  :
Bilangan pekerja landasan keretapi maut  dari Asia  :  72,000
Selamat pulang  :  30,000
Selebihnya   :  Ditimpa penyakit, kebuluran atau dihukum hingga mati."
Buruh paksa bekerja di landasan maut dengan penyeliaan tentera jepun

Tanah Perkuburan yang barangkali menempatkan salah seorang warga Air Molek

Alat yang digunakan untuk memecah batu dan sebagainya

Salah satu dari puluhanjambatan yang dibina dengan menggunakan kudrat manusia

Landasan maut sekarang

Laluan yang dibina kini menjadi tumpuan waris dari pelbagai negara

Sekadar kenangan

Antara nama yang disebut tidak kembali termasuklah Ghani Mat Tera, adik kepada arwah Pak Long Saad (bapa saudara Hashim (norli) Saad) dan beberapa nama yang telah saya lupa). Mari kita hadiahkan Al-Fatihah kepada mereka yang telah kembali sewaktu membina landasan keretapi maut.

3 comments:

  1. Al fatihah kpd yg terkorban. ..bapaku adalah antara 30000 individu yg Selamat pulang..
    Sebelum meninggal dunia beliau sempat bercerita kisah beliau disana...

    ReplyDelete
  2. Bapa saudaraku juga tidak kembali ke tanahair.. Alfatihah

    ReplyDelete
  3. Saya masih lagi menyimpan sijil ahli buruh paksa jepun kepunyaan ayah..

    ReplyDelete