Tuesday 10 September 2013

AKTIVITI ANAK KAMPUNG


Terdapat beberapa aktiviti yang popular waktu itu. Malah aktiviti tersebut menjadi rutin mereka. Antaranya Sepak takraw di Balai Raya. Ramai jaguh-jaguh di kampong kita rupanya. Antaranya En Ahmad Saad yang pernah bermain untuk negeri. Petang dihabiskan di Balai raya sama ada untuk bermain takraw kemudian waktu malamnya bermain badminton.

Selain aktiviti riadah, mencari ikan sawah juga popular di kampong. Antara yang mahir adalah aruah cikgu Ibrahim Said dan kini hobinya diteruskan oleh anak beliau Saudara Khalid. Serkap, jala, joran adalah alat penting sama seperti kayu golf orang-orang dibandar. Selain Cikgu Aim, antara yang mahir dalam mencari ikan sawah adalah aruah Pakcik Gamat, ayah saudara Rosli dan ramai lagi. Kini beberapa muka baru menjadi otai mencari ikan. Antara Bilal Ali atau Ali Iban. Kalau ke sungai, seingat saya antara pelopornya Pak Long Meon dan kini usahanya diteruskan oleh anak beliau, abang Ramli/Keram.

Madu atau gula. Masih lagi diteruskan oleh anak-anak kampong kita. Satu usaha yang berisiko tetapi lumayan. Harga kini menjangkau RM80.00 sebotol. Antara yang masih bergiat mencari madu lebah antaranya Bilal Ali, Pakcik Kidon dan beberapa orang lagi.

Kini penduduk Air Molek menghabiskan masa dengan berternak lembu, kambing dan kerbau.. Malah ada yang menjadi usahawan Berjaya.  Selain berternak, ada yang berniaga, membuka kedai minum, kedai runcit dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment