Tuesday 10 September 2013

LOKASI PUPULAR DI KAMPUNG

Barang kali ada yang tidak perasan dengan beberapa lokasi yang popular di kampong kita ataupun lokasi itu berubah fungsi dan rupa. Dahulunya, zaman remaja saya beberapa nama tempat menjadi aagak popular bagi kami.
Antara yang terkenal adalah benteng Sajak. Nama itu wujud dari nama tuan punya tanah tersebut. Datuk Sajak. Lokasinya berhampiran rumah aruah Khatib Leman. Airnya dalam dan dasarnya berpasir. Swimming Pool alam semula jadi. Cuba Tanya pada Saudara Mat Jati atau Saudara Hashim Saad. Betapa nyamannya berenang kat situ…
Selain benteng sajak, kami biasa mendengar Sawaeh Tahi Ayam, Tambak. Saya kurang pasti lokasi tempat ini. Kena Tanya mereka yang menetap lama di kampong. Kedua-duanya membawa peranan dalam sejarah kampong kita.
Yang sempat saya ketemu adalah kelapa sebatang. Memang ada sebatang kelapa yang tumbuh di tengah-tengah sawah waktu itu. Lokasinya mengarah ke Manlok, kalau tak silap. Selain kelapa sebatang, Hujung Tanjung, satu lagi tempat popular tetapi misterius. Terletak di belakang rumah Pakcik Kadir dan Pak Long Meon. Dulu kami agak seram melalui kawasan ini.
Panggung. Jangan sangka panggung wayang tetapi yang saya maksudkan adalah jambatan panjang yang merentangi sawah dari rumah En Baharudin sekarang ini hingga ke seberang. Diperbuat dari kayu. Tingginya lebih kurang dua kali dan lebarnya lebih kurang 5 atau 6 kaki. Ada perigi di situ dahulu. Rasanya masih ada hingga sekarang. Selain itu, ada juga sebuah surau yang dikenali dengan nama Surau Haji Khamis- bapa kepada Pak Lang Aim, pemilik bas sekolah yang mengangkut pelajar ke SMK Rahmat.
Padang Kilat telah lama ada. Dari zaman awal remaja saya lagi. Padang yang melahirkan ramai anak-anak kampong yang berminat dengan bola. Terletak di atas sedikit rumah Datuk Tambichik. Ada kubur lama juga berhampiran Padang Kilat. Dari dulu lagi menjadi tumpuan anak-anak muda bermain bole hingga mengharumkan nama kampong.
Benteng Paya- juga tempat berenang anak-anak kampong. Lokasinya di hadapan rumah Pak Lang Minhat. Ada juga padang di situ tetapi kemudiannya menjadi kebun. Selain padang kilat, ada juga padang di hadapan surau Haji Md Jai di hilir. Tiang golnya sama ada buluh atau pelepah rembia.




No comments:

Post a Comment