Tuesday 21 April 2015

BARANG LAMA DI KEDAI PAK LONG SAHAL
            Anda meminati barangan antic atau mahu melihat barangan yang pernah digunakan. Bertandanglah ke kedai Pak Long Sahal. Macam-macam anda boleh lihat. Lampu yang digunakan sebagai lampu isyarat di stesyen keretapi, lampu gaslin, bakul Si’a, batu giling, piring hitam lama, pemain papan hitam, mesin taip lama dan entah apa lagi.

            Pak Long Sahal banyak menyimpan artifak lama dan kini dipamerkan di kedainya. Tersusun di satu sudut. Banyak barangan lama yang mungkin tidak pernah dilihat boleh ditemui di sana.

            Pak Long Sahal bekerja dengan MPPJ dan beliau menjadi pengumpul barangan antic dan kini menjadikan barangan antic sebagai bahan pameran. Kreatif juga otai ni.


MOTOR VESPA
            Dulu di Air Molek banyak kelihatan motor Vespa tetapi yang kini tinggal sebuah dua. Yang berfungsi milik Tuk sidang Sirun. Warna hijau dan terjaga baik.Vespa suatu kebanggaan di tahun 70an dan 80an dan juga sebelum itu. Aruah Cikgu Aim, Cikgu Kari juga memiliki Vespa dan Lambreta. Selain itu, Wak Jun, Pak Aim aruah Pak Long Samah juga memliki Vespa. Ada yang siap dikelepet bahagian depan. Abbas, menantu Wan Nah juga pernah memiliki Vespa suatu masa dulu. Generasi kini tidak lagi menggemari Vespa kerana lebih menyukai Scooter. Harga Vespa juga telah mahal atau spare part sukar dicari.

            Kini Vespa telah menjadi bahan antic Pelbagai motosikal baru telah keluar dengan pelbagai nama dan kelebihan sama ada buatan Malaysia atau luar negara. Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki berlumba-lumba mengeluarkan model baru. Turut serta Modenas. Pakcik saya, Pakcik Kanton masih memliki sebuah Honda C70. Dibeli waktu bekerja dengan JKR. Masih boleh berfungsi dan bergerak.

No comments:

Post a Comment