Tuesday 21 April 2015

SEJARAH YANG TIDAK TERLUPAKAN


            Waktu itu saya di maktab perguruan. Selepas kuliah melepak di ruang tamu sambil membaca akhbar. Terkejut apabila membaca berita tragedi penduduk kampong meninggal dunia akibat dipanah petir. Satu tragedy. Kedua-duanya sehidup semati. Alangkah bahagianya mereka.

            Kini anak-anak aruah telah menggapai awan. Telah Berjaya sebagai pendidik, doctor. Pengorbanan yang diberikan membuahkan hasil. Benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau jua. Saya teringat wajah aruah yang sentiasa tersenyum sepanjang hayatnya. Biarpun peristiwa itu telah lama berlalu namun sukar di lupakan.

            Saya juga masih teringat tentang lawatan YAB Timbalan Perdana Menteri ke Air Molek. Lama dahulu. Saya baru tamat tingkatan enam. Riuh rendah kampong dek tetamu yang hadir dari seluruh kawasan parlimen. Kebetulan masa itu pilihanraya.

            Terbakarnya rumah Datuk Lassim, rumah Datuk Said (bapa aruah cikgu Ibrahim Said), rumah Datuk Leman juga menjadi catatan dalam sejarah Air Molek. Semuanya menjadi puing-puing yang mencantumkan sejarah Air Molek dan mungkin akan hilang tanpa catatan.
            Rumah kayu telah berganti dengan rumah batu. Tersergam indah biarpun penghuninya telah kembali menemui penciptnya. Ada juga rumah yang reput menyembam tanah kerana anak-anak telah berhijrah jauh.


            Kini semuanya telah berubah. Sawah tiada tetapi berganti kelapa sawit. Tiada lagi kubang untuk ditimba. Tiada lagi benteng untuk berenang. Ancak dan limas telah lama pupus dalam kamus anak-anak Air Molek. Kereta lembu, mandi safar, dondang sayang, pulih rumah, telah lama sirna. Kini anak muda berkereta besar, berjawatan tinggi dan mampu  membantu anak kampong yang lain. Sejarah yang berputar, peristiwa beredar tidak akan mengubah jati diri anak Air Molek. Sesekali pulang beramah mesra dengan rakan sebaya. Tetapi ada juga yang sekadar melintas kumpulan kawan-kawan di kampong tanpa tegur sapa. Kadang-kadang berselisih bahupun jarang menegur. Adat dunia.

No comments:

Post a Comment