Thursday 5 May 2016

Air Molek.........
             Kampung kecil ini mencatat ratusan ceritera yang tidak bertulis, melahirkan pahlawan yang tidak didendang, pengumpul hasil hutan yang terkenal malah kini menjadi laluan utama dari negeri jiran, Negeri Sembilan ke Melaka atau Johor serta Kuala Lumpur. Kampung ini masih gagah berdiri, mencatat sejarah demi sejarah. Melakar catatan suka duka anak desa yang kembara dari masa ke semasa.

2016
           Mencatat pemergian ramai warga emas yang kembali ke penciptanya. Seingat saya telah mencatat 8 orang. Bermula dari Puan Dara (Isteri Ahmad Johor-Mat Cicak), Abg Omar (suami Kak Senah) rumahnya berhadapan dengan aruah Puan Dara, Pakcik Hassan (bersebelahan dengan rumah Puan Dara). Pemergian mereka berselang hari. Pakcik Hassan ini adalah antara anggota Special Constable yang bertugas sewaktu darurat dahulu.

           Kemudian diikuti pula dengan Wan Senyah, mertua Noja Samsudin akibat sakit tua. Kemudian pula oleh Cikgu Ishak Dumum (cikgu Dollah) aruah mak saya Puan Norliah Rahim, Wan Sahari Jais  dan yang terakhir Pn Noriah Saiman, Ibu saudara saya. Aruah adalah anak kepada Wan Nyonya. Rumahnya dahulu di hilir bersebelahan rumah Long Bahari Bedul.

           Semoga Allah mencuciri rahmat ke atas mereka dan di tempatkan di kalangan orang-orang yang terpilih di sisi Allah




No comments:

Post a Comment