Thursday 5 May 2016

Sejarah di sekeliling Air Molek

Ramai yang tidak mengetahui bahawa terdapat banyak catatan sejarah yang berlaku di persekitaran luar kampung Air Molek. Atau barangkali sekadar mendengar cerita mulur ke mulut.

Jika dilihat, objek paling berhampiran adalah Sungai Linggi yang dikatakan menjadi penghuni ratusan ekor buaya. Dan terdapat pula pelbagai spesis udang yang enak dimakan dan menjadi buruan nelayan sungai. Walaupun banyak buaya yang mendiami Sungai linggi, namun beluam ada kes serangan buaya yang berlaku. Nelayan bebas menagnkap udang dan mencari rezeki lain.

Di sebalik itu Sungai Linggi ini pernah menjadi laluan Raja Melewar, Yang Dipertuan Negeri Sembilan sewaktu datang dari Pagar Ruyong. Sungai ini dikatakan panjang bermula dari muaranya di Kuala Linggi hingga ke Rembau. Dahulu kapal-kapal dagang keluar masuk membawa bijih timah. Maka dengan itu wujudnya Balai Kastam di Pengkalan Kempas yang kini tinggal puing-puingnya sahaja. Di muara Sungai Linggi pula terbinanya sebuah kota yang dikenali dengan nama Kota Bukit Supai. Kota lama ini juga menempatkan sebuah Makam raja dan pembesarya di Pusara Aman Kuala Linggi. Di sinilah Belanda mengawal keluar masuk bijih timah.

Dan jika anda memasuki Bukit Buang dari tepi Taman Rebana Jernih, dan terus ke hujungny, anda akan temui tebing Sungai Linggi. 30 meter dari tebing tersebut terdapat sebuah kubur yang dipercayai kubur milik Jepun atau kaum Cina. Tidak tahu siapa pemiliknya.

Sebelum anda tiba di Kuala Linggi anda akan menemui sebuah tempat yang dikenali sebagai Tajung Meriam Patah. Sejarah tempat ini juga menarik kerana kononnya seorang pahlawan Melayu wanita gugur di sini. (Saya masih mencari mnaklumat)

1 comment: