Sunday 15 July 2012

APABILA RAMADHAN TIBA

Ramadhan akan tiba tidak sampai seminggu lagi. Bulan umat Islam. Bulan mendapatkan sejuta pahala bagi yang benar0benar ingin mendapatkannya. Bagaimana caranya, berjinak-jinaklah dengan yang arif tentang hal ini.

Akan bergemuruhlah surau dan masjid di kampung kita dengan bacaan-bacaan ayat suci. Alangkah indah berpuasa di desa tercinta. Zaman saya kecil dulu, saat elektri belum ada, akan gemerlapan kampung dengan pelita minyak tanah, pelita buluh, tempurung kelapa yang dibakar. Waktu itu, kampung seolah bermandi cahaya.

Sekarang ni lampu elektrik telah melimpahkan cahaya  di desa kita. Tambah meriah agaknya. Ada juga pengusah-pengusaha kecil-kecilan berniaga dan mencari ruang mencari rezeki. Ayam, itik, kerbau, kambing dan lembu dah mula termenung. Siapa yang akan menjadi korban tahun ini.

Namun begitu, ramadhan adalah bulan keinsafan buat kita. Insaf akan nasib mereka yang menderita. Yang hanya menjamah makanan sehari sekali atau tidak langsung merasa makanan berhari-hari. Ramadhan juga adalah bulan bersedekah. Akan mengalirlah doa dari penerima sedekah buat orang yang menghulurkan sedekah.

Namun zaman kanak-kanak saya tidak seindah kanak-kanak sekarang. Tetapi ikatan ukhuwah zaman itu amat penting dan rapat. Pagi raya telah menziarah kubur-kubur mereka yang telah kembali terlebih dahulu. Di sini juga kita dapat bertemu dengan sanak saudara, rakan taulan sebelum beramai-ramai ke masjid. Bertakbir dan bertahmid.

Apapun juga, SALAM RAMADHAN buat anak-anak desa tercinta sama ada yang berada di perantauan mahupun berada di desa. Kita adalah penerus legasi Air Molek

No comments:

Post a Comment