Sunday 15 July 2012

PAKAM HARUS ADA INCOME SENDIRI

Salam Warga Desa
Tertarik dengan tulisan Muhamad hadi dalam laman buku PAKAM tentang perlunya PAKAM mempunyai dana yang dapat menggerakkan program-program yang dirancang. Pada pendapat saya, apa yang diluahkan adalah benar dan tepat. Tanpa income yang tetap, adalah sukar untuk PAKAM bergerak. Sampai bila kita harus mengharapkan sumbangan dari pihak tertentu dalam usaha menjayakan sesuatu rancangan.

Istilah sumbangan juga adalah sesuatu yang menjadi bahan momokan. Setiap kali mahu melakukan sesuatu kita mengharapkan sumbangan dari sana sini sehingga pihak yang menyumbang juga merasa jelak dengan kita. Ada baiknya kita memikirkan satu mekanisme untuk mencari sumber kewangan yang boleh menghasilkan pendapatan tetap. Apa juga bentuk perniagaan, perusahaan boleh dibincangkan.

Kita kembali kepada zaman kegemilangan kedai RISDA dahulu. Bagaimana kedai ini boleh maju dan tiba-tiba merudum. Cari punca dan kita baiki semula. Tidak susah rasanya jika mahu memulihkan kedai dari membuka sebuah kedai. Terdapat beberapa bantuan yang boleh kita gunakan untuk mendapatkan sumber kewangan antaranya Kedai 1Malaysia, konsep TUKAR. Bagaimana kalau AJK PAKAM survey dan dapatkan maklumat untuk dilakukan pencerahan. Rasanya, sistem saham yang dilakukan dahulu dah betul, cuma pengurusan agak kecoh. Kita baiki semua. Datuk mungkin dapat membantu dari segi pelaksanaan perniagaan.

No comments:

Post a Comment