Sunday 11 January 2015

Kembalinya Warga Emas

Hampir sepenuhnya cuti persekolahan di dsaya habiskan di desa tercinta ini. Mengisi ruang cuti dengan beberapa warga emas dan warga sebaya mencari bahan untuk ditulis. Dan sewaktu penghujung 2014, seorang warga emas telah kembali ke rahmatullah. Busu Ainon. Isteri kepada Busu Salim Lajis. Aruah meninggal beberapa hari sebelum tahun 2014 berakhir.


Kemudian diikuti dengan dua kematian lagi. Pertama kembalinya Wan Ndut. Isteri aruah Datuk Tambicik. Ibu kepada Pak Long Sahal, kakek dan juga Johar. Dan ini kali pertama saya mendapat tahu nama aruah bukan Endut. Tapi Norahmah Long. Kemudian diikuti oleh Wan Temah Budin. Ibu cikgu Rashid Budin. Kedua-duanya telah mencapai 80 tahun. Al Fatihah buat keduanya.


Dulu jika ada kematian, gong akan dipalu lantang. Zaman yang berubah kini digantikan dengan bunyi Siren dan diikuti dengan pengumuan.


Saya ingat lagi, jika dahulu ada ketuk-ketuk dan tabuh di masjid yang digunakan untuk memberitahu sesuatu. Alangkah cantiknya jika tabuh/beduk masjid yang tersimpan di stor masjid dijadikan bahan sejarah. Dibina tempat khas agar generasi sekarang dapt mengenali sejarah.
-



No comments:

Post a Comment