Sunday 11 January 2015

SURAU HJ MD JAI

Terletak di Solok Hilir, surau ini telah lama menjadi tempat bagi penduduk sekitar beramal ibadat. Terletak di sudut padang kecil, surau ini akan menjadi tumpuan untuk solat berjemaah mahupun mahupun untuk belajar mengaji atau kelas agama, Imamnya adalah Datuk Hj Md Jai. Kadang-kadang beliau digantikan oleh datuk Lasim, datuk bedul jika berkeuzuran.


Di sinilah tempat kami mengaji pada waktu petang. Diajar oleh datuk Md Jai atau Kak Che Pah. Waktu Maghrib berebut nak pukul ketuk-ketuk kat serambi luar. Itulah keseronokan anak-anak waktu itu. Turut mengaji di sini, Nan Tamin, Musa Johan dan adiknya Hamidah Johan, Munah Karim, Nor Tamin, Yati Kadir dan adiknya Atan Kadir. Kadir Rahman juga turut serta,




Malam Jumaatnya pula ada bacaan Yassin dan kelas agama. Berubah wajah nampaknya surau ini. Namun padang masih ada. Masih boleh digunakan untuk bermain bola. Padang ini dipanggil padang kondil. Ada sebatang kelapa di tengahnya dahulu. Sekarang jadi tempat letak kereta dan dan untuk menjadi tempat korban.

No comments:

Post a Comment