Friday 8 June 2012

Dari sebuah desa

Dari sebuah desa kecil kini bergelar Bandaraya Bersejarah. Pernah riuh rendah dengan suara pedagang yang menjual hasil secara barter sistem. Diceriterakan oleh Munsyi Abddullah, jika dari bandar Melaka menuju ke Tanjung Keling, pantainya penuh dengan kapal dagang. Api dari tiang kapal berderetan di sepanjang pantai. Rumah tiada berkeputusan hingga sampai ke Sungai Baru.

59 puak bangsa asing yang bertutur 84 jenis bahasa terdapat di Melaka pada zaman itu. Kedudukannya yang terlindung oleh tiupan angin monsun dan terletak di Selat Melaka menjadikan Melaka sebuah pelabuhan yang digemari dagang santeri, idaman penjajah yang cuba menghidupkan dasar 3G- God, Gold and Glory. Pedagang Arab, Gujerat dan Parsi memebuhi bandar Melaka.

Dan di anjung Balai Rong Seri Istana Melaka kedengaran riuh anak-anak sultan dan pembesar negeri mengaji Al-Quran. Di halaman istana, kaum lelaki yang terdiri dari anak-anak muda gagah mengatur pencak dan silat, berdenting bunyi besi berlaga sambil diperhati Hang Tuah 5 bersaudara.  Bukan sekadar lagenda namun Melaka pernah menjadi empayar sebelum diharu birukan oleh golongan yang tidak puas hati dengan istana. Sebelum Laksamana  Khoja Hassan termakan hasutan fitnah. Sebelum Lopez De Squeira datang mencuba merisik pertahanan Melaka.

Tun Hassan Temenggung yang terkenal tampan, bendahara Tun Mutahir yang terkenal licik dalam pentadbiran, digabung oleh Hang Tuah  yang terkenal dengan kegagahan dan kesaktian Taming sari, Tun teja yang terbilang cantiknya. Semua ini ikon Melaka suatu masa dahulu.

Namun segalanya musnah akibat cemburu, tamak haloba dan kesilapan Sultan Mahmud dalam melaksanakan timbang bicara. Melaka akhirnya lebur ditangan Peringgi. Empayar menjadi debu-debu sejarah.
Perlukah ini berlaku lagi.....

No comments:

Post a Comment