Friday 1 June 2012

Pemergian beberapa warga lama Air Molek

Sejak beberapa minggu kebelakangan inikerapa saya terima berita pulangnya warga emas. bermula dengan Wan Dara, ibu Cikgu Harun, diikuti dengan Wan Che Nge dan tadi terbaca pula tentang pemergian Datuk Jamil. Bapa saudara Salman Jamil. Semuanya di usia yang lanjut. Mencecah hampir seratus tahun kalau tak silap.

Jika ditinjau semula pemakanan mereka menjadikan mereka sihat dan bertahan sehingga usia emas. Ditambah pula dengan amalan hidup seharian mereka yang agak rutin. Kenalah tanya pada yang tahu apa yang menyebabkan kebanyakan orang tua-tua kita boleh cergas seperti itu.

Macam saya ceritakan dulu, saya pernah berjalan kaki bersama Aki Ghaim, Aki Bab, Aki Latif, Aki Lassim dari kampung ke Bukit Bruang atau ke Ladang dan kemudian pulang dengan mengiring sekawan kerbau. Otai-otai ni selamba jer berjalan. Takpun meneguk air. Boleh memintas kawanan kerbau yang bergerak laju. Ini yang saya katakan betapa amalan mereka menjadikan mereka cergas dan terus bertenaga.

Kepada yang telah pergi kita doakan dan kita hadiahkan dengan alfatihah. hanya itu yang kita mampu. Bukankah  hanya itu tali penghubung yang tinggal antara kita yang masih hidup dengan yang telah meninggal dunia

No comments:

Post a Comment