Sunday 3 June 2012

Kisah Tidak Terungkap

Terlalu banyak misteri yang tidak terungkap di kampung kita ini dan masih menjadi tandatanya jika tidak usaha mengesan sejarah dilakukan dengan serius. Warga lama kian berkurangan. Mereka inilah yang menjadi arkib bergerak tentang sejarah lama kampung kita yang harus dicungkil untuk mengembalikan jati diri anak-anak Air Molek seperti yang dikatakan oleh Saudara Azaman Kari berketurunan baik-baik.

Saya ingin menyorot beberapa lokasi tanah perkuburan yang terdapat di beberapa tempat di kampung kita dalam usaha mengesan di mana tapak asal Air Moleh itu sendiri. Jika kita lihat di solok seberang, seingat saya terdapat sebuah tanah perkuburan kemudian diikuti pula di padang kilat. Juga terdapat sebuah tanah perkuburan selain di dalam kampung kita. Persoalannnya mengapa terdapat beberapa tapak perkuburan. Mesti ada  jawapan kepada persoalan ini.

Kemudian tidak lama dahulu dikatakan terjumpa sebuah tapak perkuburan yang agak besar di Bukit Bruang. Juga menimbulkan tandatanya bagaimana boleh terdapat petempatan di kawasan itu. Apakah ianya berlaku sewaktu zaman pendudukan Jepun atau pada zaman komunis. Hanya orang-orang lama yang dapat menjawab persoalan. Bagaimana Saudara Azman Kari jika kita tubuhkan satu pasukan khas mengesan dan menulis tentang sejarah Air Molek buat tatapan anak bangsa kita...

No comments:

Post a Comment