Sunday 3 June 2012

Operasi Menebang Kelapa

Kalau dulu, menebang kelapa seolah macam satu pesta kecil. Tukang tebang yang saya ingat adalah aruah Pak Long Gamat. Relaks je aruah ni dengan sebilah kapk yang terasah tajam dan juga seutas tali yang menjangkau ketinggian pokok kelapa. Saya ingat lagi sebelum kelapa ditebang, aruah akan memanjat pokok kelapa sambil membawa seutas tali untuk diikat di puncak pokok kelapa. Satu tugas yang agak berisiko. Tali tadi diikat kuat. Kemudian arah angin ditentukan. Petugas-petugas sukarela pula akan menarik tali mengikut arah yang ditetapkan.

Dengan kemahiran seorang penebang, aruah akan mula membuat takukan seperti yang telah ditetapkan. Tali akan ditarik lebih tegang apabila sebahagian batang pokok telah dapat dipotong. Di sinilah kemahiran penebang. Arah jatuh pokok kelapa tadi tidak meleset. Memang menurut perancangan. Maka berebut-rebutlah kanak-kanak mendapatkan kelapa muda. Saya tidak ingat berapa upahnya tapi taklah sebesar mana.

Aruah Pak Long Gamat telah tiada. Beliau telah kembali ke rahmatullah dengan beberapa kemahiran yang tidak diperturunkan. Beliau juga penggali tanah perkuburan yang mahir selain, pencari ikan sawah yang amat terkenal. Semuanya dibawah pergi bersama dan hanya tinggal sebuah kenangan yang sukar terlupakan. Al Fatihah buat allahyarham

No comments:

Post a Comment