Monday 21 May 2012

IKON YANG SUKAR TERLUPAKAN

Seingat saya, zaman persekolahan saya di Sk Air Jernih, walaupun tidak lama tapi sempat bersama seorang ikon yang agak terkenal. Korang barangkali tering pada aruah Tok Mat. Tak ingat? Tapi ingat tak pada kereta lembu? Dialah ikon yang saya maksudkan.
Gambar Hiasan- kereta lembu Tok Mat tak ada bumbung macam ni sebab nak isi kayu getah. Menggunakan tayar lori. Siap ada spring lagi.
Sumber Gambar:koranbergambar.blogspot.com

Aruah ini seorang yang amat simple. Dengan gaya tersendiri beliau mengambil upah memotong dan menghantar kayu getah untuk pelanggan-pelanggannya dengan kereta lembu milik beliau. Seawal pagi aruah sudah keluar. Setelah mengurus lembu dan keretanya, beliau akan menuju ke ladang getah untuk memotong kayu-kayu dan diisi dalam kereta lembu beliau. Kemudiannya dihantar kepada pelanggan. Saya pernah membantu beliau bekerja. Dengan upah RM3. Besar masa tu nilai RM3.

Beliau sudaj tiada lagi. Sudah lama kembali ke rahmatullah tapi ingatan bersama beliau masih kekal terutama nasihat dan ingatan beliau pada saya tentang kehidupan. Seorang lagi ikon yang popular dengan kereta lembu adalah Aki Lewat yang tinggal di Solok Seberang. Beliau juga sudah tiada lagi. Semoga mereka ini dicucuri rahmat dan ditempatkan di sisi insan pilihanNya. Al fatihah.

No comments:

Post a Comment