Saturday 26 May 2012

Timba Upih

Saya nak mencadangkan agar di Balai Raya kampung di buat satu ruang khas untuk mempamerkan artifak-artifak yang pernah menjadi kegunaan orang-orang kampung sebagai bahan sejarah dan tatapan generasi baru. Antaranya yang boleh dipamerkan adalah Timba Upih, Jangka Mengkuang, Sabit Padi, Pisau Mengkuang, Antan Mengemping. Jika di susun dengan cantik dan kreatif, agar menjadi ruang yang menarik dan mampu menarik minat generasi baru juga pelawat.PAKAM boleh ambil usaha ini kot. Jangan asyik tumpu pada bola jer. Tapi isi juga sanubari anak muda dengan jati diri dan perasaan bangga akan keturunan dan kampung... cadangan sayalah.

Kembali ke Timba Upih ini, terlalu besar kegunaannya pada musim kemarau. Saat air perigi berkurangan, timba upih memainkan peranannya. Sifat upih yang ringan, tidak mengganggu kelodak di dasar perigi. Maka air yang bersih dapat diperolehi.  Bilau kemarau terlalu teruk, barulah Lembaga Air Melaka menghantar air. Berderetanlah baldi di laman-laman, di jalan-jalan menunggu kedatangan lori air. Macam pesta pulak. Pesta musim kemarau.

Gnerasi baru mungkin sudah tak kenal timba upih, sejuknya air perigi sewaktu pagi bila mandi waktu hendak ke sekolah, puasnya mandi bertimba-timba air tanpa perlu membayar bil dan dinginnya air  perigi yang disimpan dalam tempayan untuk dijadikan air minuman.

Inilah yang saya katakan. Kita kena mengembalikan sejarah dalam bentuk yang tertentu agar generasi baru mengetahui, mengenali dan menghargai sejarah keturunan mereka. Benar kata saudara saya Azman Kari, orang-orang Air Molek ini terpisah dari kampung-kampung yang lain. Seakan ada rahsia yang tersembunyi dan harus dirungkai untuk dikisahkan semula......saya akan cuba membantu beliau merungkai yang terpendam, membangkitkan semula batang yang terendam.

No comments:

Post a Comment