Friday 25 May 2012

Kedai Minum Long Munah

Say teringat kedai minum Long Munah. Masa tu belum lagi ada kedai sekarang. Long Munah buat kedai kayu. Menjual pelbagai makanan. kalau tak silap saya, ada rojak, mee goreng, kuih muih. Masa sekolah agama, ramai yang membeli makanan kat situ. Aruah pulak jenis yang pemurah. Selalu juga sedekah itu ini.

Selain, kedai minum Long Munah, ada sebuah kedai minum di jalan masuk milik Long Mail. Bawah pokok cempedak. Kedai tu rasanya masih ada.  Walaupun Long Mail suami isteri sudah kembali ke rahmatullah. Tempat orang berkumpul.

Lain-lain kedai yang saya masih ingat adalah kedai Busu Ali di sebelah kubur. Kedai Busu Karim- generasi lama mesti tau. Kemudian kedai Santan Berlada- kalau tak silap di atas tapak rumah En Daud sekarang ni. Dan yang masih ada kini adalah kedai Busu Achim dan Kedai Roti Canai di hadapan masjid. Kedai kak Mera di hadapan rumanhya

Setiap kedai ini mempunyai peminatnya sendiri. Ada pelanggan tersendiri. Malah menyediakan menu tersendiri. Biarpun kampung kita kecil tapi masih ada pelanggan yang untuk kedai-kedai begini.

No comments:

Post a Comment