Saturday 26 May 2012

MENGAIL

Satu kegemaran orang kampung kita adalah mencari ikan sawah atau ikan darat. yang menjadi tumpuan mereka adalah ikan betuk atau kepuyu, haruan atupun semilang. Umpan yang paling baik untuk mengail ikan-ikan jenis ini adalah telur kerengga. Sorrylah bagi pembaca bukan orang Air Molek rahsia membuat umpan ni tak dapat diperturunkan. Ha ha . Pantang.

Tentu orang luar dari Air Molek bertanya bagaimana nak gunakan telur kerengga sebagai umpan..... itu rahsia. Kena menuntut bawa pulut kuning baru boleh cerita.
Telur kerengga ni menjadi kegemaran ikan-ikan tadi. Masa zaman saya mengikut orang mengail, kami hanya menggunakan batang buluh yang panjangnya melebihi 12 kaki. Puas mengusungnya. Lokasi dahulu adalah di sungai kampung kita ataupun di celah-celah anak padi waktu padi mula subur. Bagi yang pro boleh dapat hingga beratus ekor sehari. Ikan kepuyulah. Pasal dia duduk berkumpulan.


Antara yang saya ingat dan pernah saya ikut otai-otai ni mengail ialah Wan Ani nenek kepada Sali Borhan), Wan Teh ( mak aruah Cikgu Sahak) dan beberapa orang lagi. Itu kira otai-otai mengail.

Sekarang ni dia orang dah guna kail bailey. Sekaki jer panjangnya. Bila tarik boleh keluar hingga 12 kaki. Ringan dan mudah dibawa. Tempat mengail????? Saya dengan sampai ke Muar.... memang Otai!!!!!

No comments:

Post a Comment